Blog

Managed Services

Waarom Bimodal IT onzin is

20 apr 2017

Voor de trouwe lezers onder u, wil ik even terugblikken op mijn vorige blogs. Ik daagde CIO’s uit om sneller te transformeren en meer vanuit een business gedachte te werken en acteren. Daarna ging ik in de blog over disruptie dieper in op wat er nodig is om nieuwe type concurrenten voor te blijven. De wereld verandert immers exponentieel en daarom moet u een antwoord gereed hebben. Klinkt allemaal erg logisch, hoor ik u denken, maar doe het maar eens.

Joris Leupen door Joris Leupen

Het tweesporenbeleid van Bimodal IT

Als reactie op mijn laatste blog over disruptie kwamen veel mensen mij vertellen dat Bimodal IT het antwoord was. Een term bedacht door Gartner in 2014, waarin ze bedrijven en overheden kortgezegd adviseren om een tweesporen IT-beleid te bewandelen. Een spoor (mode 1) waarin traditioneel en sequentieel gewerkt wordt en er behoudend veilig en met zekerheid gehandeld wordt. Het tweede spoor (mode 2) is meer onderzoekend, zeker niet lineair en gericht op snelheid en wendbaarheid (denk aan agile). Volgens Gartner is dit de enige manier om te overleven in deze turbulente tijden en de meesten van ons hebben aangehoord en logisch gevonden. Maar is dit eigenlijk wel zo? En wat zijn de ervaringen die ik tot op heden heb waargenomen uit de praktijk?

Wat is de houdbaarheidsdatum van Bimodal IT?

Waarom beweer ik dan in de titel van deze blog dat Bimodal IT onzin is? Eigenlijk vind ik Bimodal niet zozeer onzin, maar eerder de hype er omheen, alsof dit dé enige manier is. Allereerst bestaat het gevaar dat dergelijke buzzwoorden verkeerd geïnterpreteerd worden en als de heilige graal worden gezien. Daarnaast vraag ik me af wat de houdbaarheid is van een dergelijke aanpak. Ik geloof echt dat het opzetten van een aparte divisie of een apart team dat zich agile gedraagt, voor vernieuwing zal zorgen en zo bedrijven kan helpen om snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Waar de lastigheid in zit, is de wijze waarop een succesvol initiatief vanuit mode 2 uiteindelijk geadopteerd en ondersteund wordt. Dit kan binnen het deel dat verantwoordelijk is voor mode 2 of door een overdracht naar mode 1. Maar hoe gaat mode 2 continuïteit garanderen, terwijl het juist als doel heeft meer wendbaar en risicovoller te acteren? Of hoe denkt u dat het team van mode 1 zich zal voelen als zij vooral niet teveel moeten innoveren en zich faciliterend moet opstellen naar mode 2? Als u dit ziet werken, dan heb ik niets gezegd en is Bimodal IT het antwoord waarmee u met uw bedrijf naar grote hoogtes kunt vliegen.

Van een Bimodal organisatie naar Bimodal personeel

U leest nog steeds en twijfelt dus ook over Bimodal IT? Mogelijk hebben u en ik dan ook Bimodal IT niet goed begrepen en bewijzen we direct het risico van dergelijke begrippen, of zien we beiden dat er betere oplossingen zijn. Laten we zeggen dat de bovenstaande uitleg toch redelijk goed de strekking van Bimodal IT schetst, dan zijn de genoemde gevaren van deze aanpak realistisch. Waarom is het zo lastig om de agile-werkwijze centraal te zetten in de denkwijze van een organisatie? Waarschijnlijk omdat we niet weten hoe we ons gedrag kunnen aanpassen en dat we niet zomaar de benodigde stabiliteit kunnen loslaten.

Is dit niet makkelijker op te lossen, waarbij we direct als werknemers meer uitgedaagd worden? Eigenlijk zoals Google ook als aanpak lanceerde bij haar personeel; maak mensen voor een deel van de week vrij door extra resources in te zetten (was bij mode 2 immers ook nodig), train ze op de agile-methodiek, leg ze uitdagingen voor uit de business en beloon initiatief en het nemen van risico. Maak uw personeel dus Bimodal en creëer geen Bimodal organisatie.

Zo voorkomt u de eerder genoemde risico’s met betrekking tot overdracht en draagvlak. Bimodal IT is voor mij daarom in die zin, onzin en niet de heilige graal. Het is goed om de gedachte van Bimodal IT te begrijpen, maar denk goed na over de wijze die past om dit in uw organisatie in te zetten.

Bi-modal
Conclusie? Stop met praten in termen als Bimodal IT. Kraak de huidige IT-aanpak, bekend onder ‘mode 1’, niet af en ga u parttime gedragen als een startup. Misschien is de wijze waarop ik dat in mijn vorige blog schreef wel wat radicaal, maar toon op z’n minst simpelweg interesse in de laatste technologie. Zet eens een VR-bril op, laat eens wat 3D-printen, koop een drone (en zeg natuurlijk dat die voor je zoon of dochter is). Laat u inspireren en sta ervoor open. Denk niet direct dat iets niet voor u of uw onderneming is, maar sta ervoor open. Interesse gewerkt? Telindus ontwikkelt momenteel een Inspiration Center, waar we u graag helpen met dit onderwerp.

Geïnteresseerd?

Joris Leupen
Neem contact op met onze specialist Joris Leupen

Joris Leupen is Director Strategy & Solutions bij Telindus en richt zich vanuit die rol op de middellange termijn strategie van het bedrijf. Door zijn bedrijfskundig technische achtergrond, haalt Joris zijn energie uit het doorvertalen van business-behoeften van bedrijven naar toekomstige IT-gebaseerde solutions die deze bedrijven ontzorgen en helpen om succesvoller te worden. Joris put hiervoor inspiratie uit gesprekken met klanten, leveranciers, analisten, onderwijsinstellingen en de overheid. Joris heeft al een brede loopbaan bij Telindus achter de rug, waarbij hij verschillende management- en directierollen heeft vervuld binnen onder andere Sales, Operations en de moedermaatschappij Proximus.

geen reacties
Plaats een reactie