Blog

Voorkom een Kodak-momentje in de digitale wereld

12 jul 2017

Mijn dochter weet niet beter: wanneer we het over de (ingebouwde) navigatie hebben in de auto, dan hebben we het over de TomTom. Tja, dat komt natuurlijk door mij: mijn eerste navigatie was een TomTom. In mijn beleving de beste op de markt en met de optie 'live traffic' en dus ben ik hem altijd trouw gebleven. Totdat in mijn volgende auto 'live traffic' een mogelijkheid was en TomTom plaats moest maken. Hoelang een ingebouwde navigatie in de auto nog een must is? Niet lang meer. De verschillende opties op de smartphone zijn steeds vaker een goed(koper) alternatief en schudden de huidige markt flink op. In deze blog vertel ik meer over de gevaren van digitale disruptie en hoe je als organisatie hierop kunt voorbereiden.

Harm de Haan door Harm de Haan

Ik kom er zelf dagelijks achter dat de navigatie in mijn auto niet altijd even snel up-to-date is als die op mijn telefoon. Mijn woon-werk verplaatsing gaat veelal via Amsterdam en daar wordt toch flink gewerkt aan de A6, A1 en A9. Een rijbaan erbij, maar ook weer eraf. De navigatie in de auto denkt al een tijdje dat ik door een weiland rijd wanneer ik daar ben. Naast de autonavigatie maak ik ook gebruik van Waze; een gratis navigatiesysteem voor de smartphone. En wat denk je? Een nieuwe A1 waarbij sinds kort de afslag naar de A6 niet meer rechtshouden is, maar links aanhouden! Maar Waze wist dat per direct. Het gegeven blijft dat we de navigatie TomTom noemen. Tenminste, ik wel, of noemen we dit binnenkort toch Waze? De concurrentie is groot en vooral uit de hoek van de smartphones.

Toegevoegde waarde door digitalisatie

Digitalisatie maakt dat er veel sneller en eenvoudiger nieuwe diensten leverbaar zijn. En daarbij worden de voorheen vooruitstrevende bedrijven nu ingehaald. Maar digitalisatie is niet enkel het snel kunnen leveren, het gaat er vooral om dat je snel nieuwe functionaliteiten toevoegt aan je dienst. Fijn dat Waze snel is met de kaarten bijwerken, maar daar zijn legio alternatieven voor. Zorg dus als organisatie dat je blijft opvallen. Oftewel navigatiesystemen gaan verdwijnen en er zullen systemen verschijnen die een reisadvies gaan geven. Is het sneller om de reis verder te gaan met de trein in plaats van in de file te staan? Dan wordt je verwezen naar het dichtstbijzijnde station. Initiatieven zoals Open Trip Planner spelen hier al op in.

Zelf gebruik ik vaak het volgende voorbeeld: het digitaliseren van een boek naar PDF en het omzetten van een muzieknummer naar MP3 is niet wat onder de noemer digitalisatie valt. Digitalisatie is de verzameling van het in gebruik nemen van digitale middelen in het gehele proces van ontwikkeling tot aan de ultieme ervaring van je klant.

Er is geen digitale strategie, enkel een strategie in de digitale wereld

Als organisatie moet je nadenken welke strategie je gaat volgen in de digitale wereld. Ga er vanuit dat wat je vandaag doet over 5 tot 10 jaar geen bestaansrecht meer heeft. Waar moet je nu dan op acteren? Of wacht je een Kodak-momentje af?

Mijn collega Jos Vulto schreef in zijn blog over de kettingreactie door technologische voortgang wanneer digitalisatie zijn intrede doet. De 6D’s van technologische ontwikkeling: digitalisatie, deceptie, disruptie, demonetisatie, dematerialisatie en tot slot democratisering. De verschillende ontwikkelingsfases welke hun intrede doen wanneer digitalisatie wordt toegepast. Door digitalisatie ontstaat veelal een onevenredige ontwikkeling in vergelijk met ontwikkelingen zoals we veelal gewend zijn. Dit houdt in dat de ontwikkelingen zo snel gaan, dat het te laat kan zijn om er op te anticiperen en er zelfs voor kunnen zorgen dat bedrijven geen bestaansrecht meer hebben, omdat hun dienst simpelweg niet meer afgenomen wordt.

Telindus Inspiration Center voor digitaal bewustzijn

Welk effect heeft technologie op de toekomst van jouw organisatie? Dit is het fundament van het Telindus Inspiration Center. Wat zijn vandaag de technologieën die disruptie kunnen en al hebben veroorzaakt? Aan de hand van voorbeelden laten we je nadenken wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen. Virtual Reality, blockchain, robotisering om maar een paar technologieën te noemen. Waar sta jij als organisatie als het gaat om disruptie door digitalisatie?

Digitalisatie is een feit en moet hoog op de agenda staan. Graag praat ik je bij over wat er aan komt en waar je aan moet denken als het gaat om een digitale transformatie. Dit betreft niet enkel technologie, maar meer nog organisatie en cultuur. Bewustwording is de eerste stap.

Geïnteresseerd?

Harm de Haan
Neem contact op met onze specialist Harm de Haan

Harm de Haan is Digitization Evangelist bij Telindus. Harm is een IT Trendwatcher met brede expertise binnen het IT-landschap. Hij volgt de (opkomende) ontwikkelingen binnen de IT, en vooral de effecten daarvan op de (klant)organisatie, dan ook op de voet. Op basis hiervan adviseert hij niet alleen de Telindus-directie over de te volgen koers, maar informeert hij ook klanten over de vernieuwingen en hoe hiermee om te gaan binnen de eigen organisatie. Als schrijver van verschillende whitepapers (onder andere over converged infrastructures en software defined), bijdragen op social media en persberichten, is hij uitstekend in staat de thema’s te bepalen voor diverse Telindus-evenementen en deze te begeleiden.

geen reacties
Plaats een reactie