Blog

Project Services Services

Relevant blijven als IT-organisatie: hoe doet Telindus dat?

10 mei 2019

Telindus zet zich voortdurend in om als organisatie relevant te zijn én te blijven. Dat is in mijn eerdere blogs al naar voren gekomen. Nu de IT-markt zo in beweging is en nieuwe techbedrijven de markt betreden, is dit van essentieel belang. Toch merk ik dat veel organisaties met dit vraagstuk worstelen: hoe blijf je relevant? Hoe zorg je dat je de juiste kennis in huis hebt? En waar vind ik een strategisch partner die deze uitdaging op juiste waarde kan inschatten? In deze blog neem ik je graag mee in de praktijk van Telindus en hoop ik je te inspireren om als organisatie te accelereren.

Bas ter Heurne door Bas ter Heurne

Een continue investering

Een relevante organisatie, zeker in de IT-branche, beschikt over de juiste mix van algemene vaardigheden en kennis in een aantal specifieke domeinen. Het bijhouden van deze vaardigheden en specialistische kennis is een proces dat nooit ophoudt. Bij Telindus investeren we in kennis door het bezoeken van congressen zoals van Gartner, IDC als ook onze business partners. Ook nemen onze experts deel aan trainingen en zijn ze onderdeel van relevante communities, waarin de nieuwste marktontwikkelingen gedeeld worden. Zo kunnen ze onze klanten altijd van de laatste kennis voorzien. Echter, de vraag is hoe je moet bepalen welke kennis en kunde voor jouw organisatie relevant is. Pas als je dit weet, kun je analyseren welke kennis tekort schiet en op welke terreinen de seinen juist op groen staan.

Tijdens een recente sessie met een klant in ons Inspiration Center, dat speciaal is ingericht om inspiratie te vinden en stil te staan bij huidige digitale ontwikkelingen, werd ik geconfronteerd met een allesbepalende vraag: Welke (technologische) ontwikkeling is disruptief voor jouw organisatie? Hierover nadenken dwingt je om je blik op de toekomst te houden en geeft inzicht in de stappen die je moet ondernemen om relevant te blijven. En om te voorkomen dat disruptie ertoe leidt dat je overbodig wordt. Ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence en Data Analytics hebben zeker invloed op de bedrijfsvoering en dwingen je te focussen op de toekomst, waar ik je in mijn volgende blog graag meer over vertel.

Je doet het niet alleen

Aan de hand van kritische vragen, heb je bepaald welke stappen je moet zetten om continuïteit te waarborgen. Hierbij zul je direct tot de conclusie komen dat je dit niet alleen kunt realiseren; je dient dit op te pakken met het complete ecosysteem rondom je organisatie. Gewoonweg omdat het digitale landschap vandaag de dag te complex en veranderlijk is om dit alleen te doorgronden. Je hebt niet alle kennis in huis en dus moet je om je heen kijken om de juiste kennis te verzamelen en passende technologieën te omarmen. Bij Telindus betrekken we onze raad van advies actief bij dit proces en valideren en toetsen we keer op keer hoe we relevant kunnen blijven. Wat heeft de klant nodig, hoe ziet het ideale delivery model eruit en wat is men bereid ervoor te betalen? Stuk voor stuk interessante vragen. De input die we hieruit ontvangen, gebruiken we om onze services verder te ontwikkelen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: de klant krijgt de mogelijkheid om gedachten te delen en geeft direct feedback, wat je relatie versterkt. Ook ben je up-to-date over wat er zich afspeelt in de markt.

Relevant voor de klant

Partners vormen een tweede bron van kennis. IT-oplossingen en -platformen zijn zo complex geworden dat het in veel gevallen noodzakelijk is om met partners samen te werken om de problemen bij de klant adequaat aan te pakken. Zoals hierboven beschreven, is het noodzakelijk op sommige domeinen te beschikken over specialistische kennis. Telindus heeft daar goede ervaringen mee. Net zoals je met klanten om de tafel gaat zitten om de stip op de horizon te zetten en te bepalen wat de te volgen IT strategie is, moet je met technologiepartners in kaart brengen hoe je gezamenlijk relevant blijft. Kennis delen en informatie uitwisselen is noodzakelijk om het juiste antwoord te formuleren op nieuwe toetreders of disruptieve technologieën.

Relevant zijn en blijven als IT-organisatie is iets dat mij en iedereen bij Telindus dagelijks bezighoudt. Uiteindelijk wil je als bedrijf een toekomstperspectief hebben en hier middels een strategie op anticiperen. Bij Telindus hebben we de transitie ingezet van het voornamelijk leveren van IT-oplossingen naar het zijn van een strategisch business partner en adviseur, om zo nog beter onze klanten te begeleiden in hun digitale transformatie. Door de tijd te nemen om stil te staan bij de toekomst, de bedreigingen en ontwikkelingen van de markt zorg je ervoor dat je relevant blijft – ook voor klanten. Het aantrekken van de juiste kennis en kunde helpt je verder en is de enige manier om alle veranderingen bij te benen. Zorg ervoor dat je je kunt onderscheiden en dit de wereld laat zien. Mocht je behoefte hebben aan een sparringpartner of gebruik willen maken van ons Inspiration Center? Aarzel dan niet en neem contact met mij op.

Geïnteresseerd?

Bas ter Heurne
Neem contact op met onze specialist Bas ter Heurne

Bas ter Heurne is Sales Director bij Telindus en daarmee eindverantwoordelijk voor sales, marketing en innovatie. Voor Telindus heeft Bas ruim 18 jaar als salesverantwoordelijke gewerkt bij verscheidene IT system integrators. Bij deze organisaties heeft hij de transformatie van reseller naar IT as a Service-aanbieder begeleid. Zijn IT-carrière startte bij een grote Nederlandse bank, waar hij als IT-professional heeft meegebouwd aan de connectiviteit en digitale communicatie voor alle buitenlandse branchekantoren. Van klanten, een winning team en innovatie krijgt Bas de meeste energie. Met zijn team wil hij klanten de ultieme ervaring bieden en hen helpen meer te bereiken door middel van digitalisatie.

Work hard, live better is zijn motto. Naast het feit dat werken voelt als een hobby, speelt Bas tennis, loopt hij een paar keer per week hard, maakt hij graag mooie reizen en houdt hij van lekker eten in bijzijn van goed gezelschap.

geen reacties
Plaats een reactie