Blog

Licht in plaats van lampen: levert u IT as a Service?

18 mei 2017

Begin dit jaar nam ik deel aan onze interne sales kickoff. Daar raakte ik geïnspireerd door een metafoor die onze nieuwe salesdirecteur gebruikte om de transformatie van ons bedrijf naar dienstverlener te bekrachtigen. De gebruikte metafoor ging over het verkopen van licht in plaats van lampen. Op zoek naar de oorsprong van dit verhaal kwam ik uit bij Thomas Rau, architect in duurzaamheid, en zijn zienswijze over 'het einde van bezit'.

Jos Vulto door Jos Vulto

In mijn blog ‘Alles als een Service in een digitale wereld’ ging ik in op de invloed van digitalisatie op het leveren van services. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van het afnemen van functionaliteit als een dienst ten opzichte van het kopen en in bezit hebben van het product zelf? In de huidige economie draait het veelal nog om productverkoop. Het verdienmodel van producenten is volgens Rau vaak gebaseerd op veroudering. Als een product veroudert dan gaat het stuk en wordt de consument ertoe gezet iets nieuws te kopen. ‘Vroeger’ ging een product, zoals bijvoorbeeld een wasmachine, veel langer mee dan nu. Het continu produceren van nieuwe vervangende producten heeft tot gevolg dat de benodigde grondstoffen uitgeput raken. Daarnaast brengt deze manier van produceren een grote hoeveelheid afval voort. Hoe los je dit op?

Lamp of licht, koelkast of koeling?

Het antwoord van Rau op deze vraag is dat het verkopen van lampen kan worden vervangen door het huren van licht. Als je licht huurt, dan ben je niet langer eigenaar van het product lamp en heb je de daarbij behorende zorgen van het onderhoud ook niet. Als je de producent van de lamp de dienst ‘licht’ laat leveren, dan zal, zo stelt Rau, deze het product zo willen aanpassen dat het een lange levensduur kent. Het product zal bijvoorbeeld modulair worden opgebouwd, waardoor het bij defect gemakkelijk te repareren is. Een ledlamp bijvoorbeeld, waarvan slechts de led of de driver defect is, kan bij een modulair ontwerp gemakkelijk op componentniveau nieuw leven worden ingeblazen.

Een ander voorbeeld is de koelkast. De gemiddelde consument kiest voor een goedkope koelkast. De producent speelt in op deze klant en produceert een artikel waarvan al bekend is dat na 1 jaar de pomp defect is, na twee jaar de deurscharnieren problemen geven en na 5 jaar de printplaat het begeeft. Het verdienmodel voor deze producent zit hem in de aanschaf van de nieuwe koelkast enkele jaren later. Bij gehuurde koeling, oftewel Koeling as a Service, zal een producent zich juist richten op duurzaamheid van het product, aldus Rau. Hij is er namelijk bij gebaat dat het product lang mee gaat en zal het zo willen ontwerpen dat deze minder snel stuk gaat, bij defect gemakkelijk kan worden gerepareerd en gedurende lange tijd kan worden voorzien van nieuwe features die in software of modulaire hardware zijn aan te brengen. Als bij het bereiken van het einde van de levensduur de fabrikant zijn eigen product inneemt en de materialen hergebruikt (Thomas heeft het hier over ‘re-monteren’) dan is de recycling rond en daarmee het uitputten van grondstoffen en het groeien van afvalbergen voorkomen.

Eigen IT-infrastructuur of IT as a Service?

In de wereld van IT zien we aan alle kanten eenzelfde verschuiving. Zo is het businessmodel van cloudproviders volledig gebaseerd op het leveren van diensten. De noodzaak voor deze bedrijven om always-on IT te leveren drijft hen ook om eigen duurzame servers te ontwikkelen. Zo hebben Google en Facebook eigen servers ontworpen, waarbij componenten die regelmatig vervangen moeten worden (zoals harde schijven en dimm-geheugen, maar ook het moederboard) snel verwisseld kunnen worden.

Voor een gemiddelde organisatie is het ontwikkelen van eigen servers een brug te ver, maar is het gemak wel een wens. Ook hier draait het om de gewenste functionaliteit en niet om het hebben van het systeem zelf. Organisaties willen af van het beheer van complexe systemen, alle daarbij komende kosten, benodigde expertise voor onderhoud en de refresh die elke drie jaar nodig is. Cloud springt hier op in. Het aanbrengen van cloudeigenschappen in de eigen IT-infrastructuur, zoals selfservice, gedeelde resources, schaalbare capaciteit, betalen naar gebruik, et cetera, maken het mogelijk om de eigen IT te transformeren naar een private cloud of beter gezegd, een ‘IT als een dienst (IT as a Service)’ omgeving. Deze omgeving kan vervolgens gemakkelijk worden gecombineerd met publieke clouddiensten. Met IT as a Service kan de IT-afdeling kosteninzichtelijk, gemakkelijk, snel en schaalbaar diensten leveren aan de organisatie. De combinatie private en public cloud brengt daarbij het beste van twee werelden.

Licht als een dienst in plaats van de lamp, IT als een service in plaats van de aanschaf van eigen hard- en software. Ziet u ook de verschuiving van CAPEX naar OPEX? Hoe kijkt u tegen IT als een dienst aan?

Geïnteresseerd?

Jos Vulto
Neem contact op met onze specialist Jos Vulto

Jos Vulto is Solutions Architect in het Telindus Strategy & Solutions team. Hij werkt inmiddels 20 jaar vol passie voor het vak bij Telindus Nederland en is CCIE-, CISSP- en TOGAF-gecertificeerd. Jos volgt nauwgezet technologietrends en klantwensen en combineert deze kennis vervolgens met zijn jarenlange IT-ervaring om de Telindus-directie te adviseren over de te volgen koers. Hij is als zodanig nauw betrokken bij het bedenken en ontwikkelen van propositie op het gebied van relevante topics als cloud en security.

Als rasechte architect creëert Jos graag dingen. Zo is hij de ontwerper van de Telindus Cloud Enablement propositie maar ook de Telindus-referentiearchitectuur, waarin Access, Connectivity, Datacenter, Security en Orchestration centraal staan.
Zijn slogan is ‘solutions first, products next’. Met zijn ervaring en brede expertise kan hij zich met recht een gedreven, gepassioneerde en ervaren specialist en adviseur noemen.

geen reacties
Plaats een reactie