ICT-afdeling Groene Hart Ziekenhuis vernieuwt infrastructuur om organisatie proactief te bedienen

Uitdaging
  • Harde deadline op korte termijn
Oplossing

Flexpod:

  • NetApp (storage)
  • Cisco UCS (computing)
  • Cisco Nexus (networking)
Probleem
  • Behoefte aan meer capaciteit in storageomgeving
  • ICT in transitie naar proactieve dienstverlening
Resultaat

ICT-afdeling werkt toekomstgericht en als adviseur richting organisatie

De ICT-afdeling van het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) is in transitie van reactieve dienstverlener naar een proactieve en toekomstgerichte dienstverlener voor de gebruikers binnen het ziekenhuis. De basis voor die transitie ligt in een project waarin het datacenter werd vernieuwd op basis van een FlexPod-datacenteroplossing met NetApp (storage),Cisco UCS (computing) en Cisco Nexus (networking). Telindus gaf advies in de ontwerpfase, leverde de oplossingen en hielp de ICT-afdeling van GHZ zo verder in haar transitie.

De rol van de ICT-afdeling binnen grote organisaties als het Groene Hart Ziekenhuis is met de jaren behoorlijk veranderd. Voorheen was de afdeling ICT de leverancier van A tot Z op technologisch gebied, tegenwoordig is het van belang dat de afdeling ICT als adviseur richting de organisatie optreedt. Peter Bakker, Manager ICT bij GHZ: “We hebben een doel. De ICT-afdeling moet toekomstgericht zijn, met de focus op innovatie en advies. Denken in doelen en niet in middelen. Een basisvoorwaarde om die rol te kunnen claimen is een optimaal werkende infrastructuur en daarom hebben wij in samenwerking met Telindus een vernieuwing van het datacenter gerealiseerd.”

“Met name in de ontwerpfase leverde Telindus heel goed werk”

Strakke deadline
De storageomgeving, die het GHZ in eigen huis heeft draaien, was dringend aan uitbreiding toe. Peter Bakker: “Qua capaciteit zaten we echt aan het plafond. Doordat we dat goed aanstuurden merkten de eindgebruikers er niets van, maar de grens was wel bijna bereikt. De reden dat we op dat punt kwamen, was het feit dat het GHZ lid is van een coöperatie. Het was enige tijd de vraag of, naast enkele andere diensten en afdelingen, ICT gecentraliseerd zou worden. Dit blijft echter lokaal geregeld. Door die tijdelijke onduidelijkheid rond de toekomst van het datacenter was onze deadline voor het vernieuwen van de NetApp-storageomgeving en het uitbreiden van de capaciteit nu relatief snel en strikt. Telindus moest schakelen om die deadline te halen en deed dat ook. Met name in de ontwerpfase leverden ze heel goed werk. Ze kwamen met twee scenario’s, waarin ik duidelijk terugzag dat ze gedetailleerde kennis hebben van onze omgeving en ICT-infrastructuur en weten wat voor het GHZ het beste is.”

Bekende leverancier
Een tweede belangrijke stap in het project was de vernieuwing van de compute-component. Het GHZ koos voor Cisco UCS, vanwege de voordelen die dat voor de organisatie bood en het feit dat Telindus dit niet alleen kan leveren, maar ook ontwerpen, onderhouden en eventueel managen. Peter Bakker: “De leverancier heeft de doorslag gegeven. Telindus kent onze organisatie, onze behoeften en ook de transitie waar wij ons in bevinden. Een tweede voordeel is dat Cisco UCS goed met NetApp en ons onlangs vernieuwde VMware-platform integreert. We kiezen, waar het kan, altijd voor optimaal geïntegreerde oplossingen om te voorkomen dat de ICT-afdeling als geheel van teveel leveranciers en oplossingen kennis moet opbouwen en onderhouden. De tijd die dat kost, besteed ik liever aan het verder optimaliseren van onze diensten.”

De vernieuwing aan de achterkant heeft indirect ook gevolgen voor de eindgebruiker. De performance van applicaties is verbeterd en de downtime is in aantal en duur verminderd. Peter Bakker: “We zien de resultaten van de vernieuwing terug bij de servicedesk. Het aantal incidenten dat daar gemeld wordt is sterk gedaald, waardoor de bestaande achterstand is weggewerkt. De dienstverlening aan de interne klant is dus verbeterd, maar het heeft de IT-organisatie ook meer ademruimte gegeven. Die ruimte gebruiken we om onze dienstverlening verder te verbeteren en IT neer te zetten als business enabler.”

Technische tekening Het Groene Hart Ziekenhuis