Blog

Managed Services Service Management Services

IT-personeel in tijden van schaarste

12 feb 2018

De zoekterm ‘IT-er gezocht’ op Google geeft 3,4 miljoen hits. ‘Tekort aan IT personeel’ geeft 2 miljoen hits. Het UWV verwacht zelfs dat het tekort aan IT-ers nog jaren aanhoudt. Betekent dit dat we met zijn allen een probleem hebben? Niet noodzakelijk, maar het vraagt er wel om IT op een andere manier te benaderen. Recentelijk werd door het Computable-onderzoek wederom bevestigd dat een IT-specialist eerder gaat werken voor een bedrijf waar IT de primaire business is, dan waar IT ondersteunend is. Dat maakt het voor ‘gewone’ organisaties dus nog moeilijker om de juiste mensen te vinden. Om te voorkomen dat dit innovatie en vooruitgang in de weg staat, is het daarom verstandig om standaard en repetitieve IT-taken uit te besteden.

Ruud Oude Maatman door Ruud Oude Maatman

Waar zit de toegevoegde waarde
Ik durf te stellen dat je het tekort aan IT-personeel kan oplossen door focus aan te brengen. Waarom kiest de klant voor jouw product? Is het vanwege de kwaliteit, de relatie, de snelheid, de prijs, de service of de features? Er zijn nog vele andere redenen te verzinnen, maar ze hebben één zaak gemeenschappelijk: je onderscheidt je ten opzichte van je concurrenten. Jouw aanbod voor de markt is beter dan dat van je concurrenten. Juist daar zit je toegevoegde waarde. Extra aandacht geven aan deze kracht zorgt ervoor dat je nog waardevoller bent voor je klanten. Ik hoor je denken dat dit niets nieuws is en het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar het is van groot belang.

Focus op de toegevoegde waarde
Tenzij je over oneindige middelen beschikt, zijn keuzes noodzakelijk. Wanneer je vanuit de huidige status quo extra aandacht geeft aan bijvoorbeeld de kwaliteit van het product, dan gaat dit ten koste van het volume. De Lean- en de Scrum- methodieken (en met hen vele anderen) geven daarbij aan dat je bij dergelijke keuzes zou moeten kiezen voor de aspecten met de meeste toegevoegde waarde. Wanneer je zoals Apple de focus aanbrengt op de kwaliteit van de iPhone X, dan accepteer je de consequentie van de trage en moeizame productie. Zelfs een partij als Apple kiest dus voor zijn toegevoegde waarde, ondanks hun zeer riante kaspositie.

Waarde toevoegen binnen IT
Terug naar waar dit blog mee begon, de krappe arbeidsmarkt voor IT-personeel. Juist binnen IT helpt het om focus aan te brengen. Zit je toegevoegde waarde in je IT, of in wat je er mee doet? Klinkt als een no-brainer, maar denk er nog eens goed over na. Waar zet je je resources nu echt op in? Je specifieke businesskennis en kunde zit in de manier waarop je gebruikmaakt van je applicaties. Juist deze kennis en kunde leveren toegevoegde waarde, zowel voor jezelf als voor de klant. Zet je echt al je IT-resources in op het optimale gebruik van je applicaties? Bij een volmondig ja, mijn respect!

Toch merk ik vaak dat er een aanzienlijk deel van de beschikbare capaciteit wordt ingezet op activiteiten die geen directe toegevoegde waarde leveren aan de business, maar op ondersteunende processen. Er wordt niet gefocust op de toegevoegde waarde, maar de aandacht wordt verspreid over het gehele IT-landschap. Hoe fijn zou het zijn als iedereen binnen het bedrijf direct bezig zou zijn met toevoegen van waarde voor je klanten? Je zet je beschikbare IT-personeel optimaal in en bent niet langer bezig met het aanhouden van de lichten.

Mooi die focus, maar de rest dan?
Betekent dit dan dat je de rest van het IT-werk gewoon moet laten vallen? Nee, natuurlijk niet! Ook het licht aanhouden vereist aandacht. Er zijn specialistische partijen die juist daar hun kennis en kunde hebben. Partijen die IT als kern van hun bedrijf hebben gemaakt en die enkel focussen op de generieke IT-processen en IT-landschappen. Door deze focus op IT hebben zij een betere toegang tot de arbeidsmarkt en daarmee minder problemen met het tekort aan IT-personeel. Jij kunt je daarmee focussen op het runnen van je business en zij focussen zich op het runnen van je IT. En nee, dit betekent niet dat je nu gelijk de controle kwijtraakt, je behoudt zelf de regie. Dus investeer in de toegevoegde waarde van je organisatie en geef het dagelijks IT-beheer uit handen. Zo blijf je focussen op innovatie en vooruitgang.

Nieuwsgierig geworden hoe bovenstaande werkt of zou je er graag een keer over willen sparren? Neem dan contact op met mij of mijn services collega’s.

Geïnteresseerd?

Ruud Oude Maatman
Neem contact op met onze specialist Ruud Oude Maatman

Ruud Oude Maatman is Portfolio Manager bij Telindus en richt zich op het ontwikkelen van het Telindus dienstenaanbod voor de korte en middellange termijn. Vanuit zijn business en IT-achtergrond haalt hij zijn energie uit het optimaal combineren van de beide werelden. Ruud is altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en kijkt daarbij vooral naar de mogelijkheden en toegevoegde waarde. Hij houdt ervan om de omgeving, zichzelf en de status quo uit te dagen en gelooft dat je op deze manier meer kunt bereiken. Ruud heeft altijd op het snijvlak van business en IT gewerkt en heeft daarbij ervaring opgedaan als consultant en Agile Project Manager. In zijn vrije tijd kun je hem in de kart, op ski’s en hardloopschoenen vinden.

geen reacties
Plaats een reactie