Blog

Impact van digitale platformen

9 nov 2018

Het aantal 'digitaal-enabled' bedrijven groeit vandaag de dag exponentieel. Wereldwijd is een double-digit groei te zien. Bedrijven uit het industriële tijdperk en bijbehorende bestaande businessmodellen staan onder druk van diensten gebaseerd op digitale platformen en verliezen relevantie. Wat is de impact van nieuwe digitale verdienmodellen op uw bedrijfsmodel en hoe kunt u daar het beste op reageren? Hier ga ik het met u over hebben in deze blog.

Jos Vulto door Jos Vulto

Hoe ziet het bedrijfsmodel van deze nieuwe generatie bedrijven er eigenlijk uit? Is er een algehele deler te vinden? Onderzoek leert dat een digitaal platform vaak de basis is van waaruit diensten worden geleverd. Deze digitale platformen zijn gericht op het verzamelen van en bij elkaar brengen van verschillende producten en diensten. Het internet (ook een platform) is hier de grote enabler en zorgt voor een ongekend potentieel. Veel huidige succesvolle platformen zijn gebaseerd op onderbezetting van resources en het omzetten hiervan in een verdienmodel. Een auto is bijvoorbeeld gemiddeld slechts zo’n 5 procent van de tijd daadwerkelijk in gebruik en veelal door slechts één persoon bezet: over onderbezetting gesproken! Diverse uitgekauwde voorbeelden zijn bekend. Het Airbnb platform op het gebied van woningen en Uber op het gebied van auto’s. De genoemde platformdiensten zetten bestaande traditionele bedrijfsmodellen van hotels en taxidiensten onder druk. Andere voorbeelden zijn Netflix, Youtube, maar ook Facebook, Amazon, Apple en WeChat.

Versnelling door platformen van platformen

Met de komst van het digitale platform genaamd het internet ontstond de mogelijkheid om digitaal diensten te ontwikkelen. Dit platform is van een collectie informatieve websites getransformeerd naar een collectie van platformen van waaruit een enorme hoeveelheid digitale diensten wordt geleverd. Tegenwoordig wordt het aanbod van diensten nog eens versneld. Startups die door het oprichten van platformen, gebruikmaken van platformen, van waaruit weer een nieuwe dienstverlening wordt aangeboden. Het combineren van diensten leidt tot het aanbieden van nieuwe diensten. Deze ontwikkeling wordt gevoed door de steeds groeiende hoeveelheid beschikbare data en gegevens en is een katalysator voor de toename van platformdiensten. Een voorbeeld hiervan zijn prijsvergelijkingssites zoals bijvoorbeeld in de reisbranche. In de loop der jaren zijn er diverse platformen ontstaan waarmee reisaccommodaties worden geboekt. Deze sites, zoals Booking.com of Hotels.com, maken afspraken met de daadwerkelijke aanbieders van accommodaties, geven een overzicht hiervan via een digitaal platform waar de eindgebruiker vervolgens met een mooie user experience vergelijkt en kiest uit het aanbod. Uit ervaring weet ik dat het loont om eenzelfde accommodatie op te zoeken via de verschillende aanbieders vanwege prijsverschillen, maar ook diensten zoals kosteloos annuleren van een boeking. Digitaal platform-aanbieders, zoals bijvoorbeeld Trivago, spelen hier op in. Dit platform brengt informatie van alle aanbieders bij elkaar, maakt de vergelijking voor mij en maakt het mogelijk om via een eenvoudige interface snel de juiste boeking te maken die voldoet aan mijn wensen.

Cloud platformen

Bovenstaand is één van de vele voorbeelden van het ontstaan van een nieuw verdienmodel waarbij het combineren van diensten leidt tot het aanbieden van nieuwe diensten. Deze ontwikkeling wordt gevoed door de almaar groeiende hoeveelheid beschikbare data en gegevens en is een
catalysator voor de toename van platformdiensten. Het bij elkaar brengen van deze informatie heeft daarbij ook nog eens tot gevolg dat marktwerking ontstaat en prijzen dalen. Hetzelfde zien we gebeuren in de wereld van IT. Het aantal aanbieders dat in abonnementsvorm een infrastructuurservice aanbiedt via een digitaal platform, is in de laatste jaren genormaliseerd. Grote namen hier zijn onder andere Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure, Google Cloud Platform (GPC), ook wel hyperscalers of public cloud providers genoemd. Door middel van deze digitale platformen kan tegen betaling ‘met één muisklik’ een compleet virtueel datacenter of complete set aan IT diensten worden afgenomen en worden betaald naar alleen dat wat daadwerkelijk wordt gebruikt (pay per use). Ook hier zien we een beweging van daling in kosten door marktwerking. Daarnaast speelt in deze wereld iets dat cloud lockin heet. Gebruikers wensen niet ‘vast’ te zitten en willen gebruikmaken van diensten van meerdere aanbieders. Dit geeft ruimte voor een platform voor platformen, de zogeheten cloud management platformen (CMPs). Deze CMPs (nog niet zo heel lang vermeld in de cloud computing hypecycle door Gartner) zijn volop in ontwikkeling. De belofte van deze platformen is om via één overzicht controle te hebben over meerdere cloudplatformen op het gebied van kosten, security en zelfs voor de deployment van applicaties over meerdere clouds heen vanuit één single pane of glass. Het grote voordeel voor de gebruiker is dat middels één platform transparant gebruikgemaakt kan worden van clouddiensten van verschillende cloudaanbieders via één geconsolideerde catalogus.

Hoe te reageren op al dit platformgeweld?

Feit is dat de vraag naar op abonnement gebaseerde digitale diensten (‘alles-als-een-service-model’) exponentieel groeit. Een ander belangrijk gegeven is dat door het grote aanbod van diensten traditionele bedrijfsmodellen onder druk staan. Het is voor een startup vandaag de dag vele malen goedkoper en gemakkelijker om met behulp van digitale diensten iets nieuws te starten. Blijf je vol inzetten op het bestaande traditionele bedrijfsmodel terwijl de druk daarop almaar groter wordt? Het is belangrijk om nieuwe digitale mogelijkheden te omarmen, het te zien als een kans in plaats van bedreiging. Onderzoek wat mogelijke disruptors zijn voor de huidige business. Hoe moeilijk dat ook is, durf bijvoorbeeld zelf een platform en diensten te ontwikkelen. Dit kan een platform zijn dat de huidige business ondersteunt maar ook een platform dat de potentie heeft om de huidige eigen business te disrupten. Hier is durf voor nodig. Ontbreekt deze durf en blijf je vasthouden aan het huidige businessmodel? Dan is in deze steeds sneller veranderende wereld de kans groot dat een startup je voor is.

Geïnteresseerd?

Jos Vulto
Neem contact op met onze specialist Jos Vulto

Jos Vulto is Solutions Architect in het Telindus Strategy & Solutions team. Hij werkt inmiddels 20 jaar vol passie voor het vak bij Telindus Nederland en is CCIE-, CISSP- en TOGAF-gecertificeerd. Jos volgt nauwgezet technologietrends en klantwensen en combineert deze kennis vervolgens met zijn jarenlange IT-ervaring om de Telindus-directie te adviseren over de te volgen koers. Hij is als zodanig nauw betrokken bij het bedenken en ontwikkelen van propositie op het gebied van relevante topics als cloud en security.

Als rasechte architect creëert Jos graag dingen. Zo is hij de ontwerper van de Telindus Cloud Enablement propositie maar ook de Telindus-referentiearchitectuur, waarin Access, Connectivity, Datacenter, Security en Orchestration centraal staan.
Zijn slogan is ‘solutions first, products next’. Met zijn ervaring en brede expertise kan hij zich met recht een gedreven, gepassioneerde en ervaren specialist en adviseur noemen.

geen reacties
Plaats een reactie