Blog

Hoe start je een datamigratie dienst? Just do it!

14 nov 2017

Er staat een blog voor de deur, de aloude gedachte komt weer boven: waar begin ik? Helaas speelt dit niet enkel bij het schrijven van een blog. Het gaat ook op bij het creëren van een nieuw product of dienst, een nieuw bedrijf of een nieuwe hobby. Kortom, het speelt bij alles dat nieuw is. Je bereidt je voor en verdiept je en dan komen de vragen naar boven: is het wel goed genoeg? Heb ik er wel goed genoeg over nagedacht? Gaat dit werken? Ik ben ervan overtuigd dat er één remedie is: just do it! Bij Telindus hebben we dit zelf ondervonden tijdens de ontwikkeling van onze nieuwe datamigratie dienst.

Ruud Oude Maatman door Ruud Oude Maatman

De eerste stap zetten door learning by doing

Waar begin je met het schrijven van een verhaal? Je denkt vooraf na over de boodschap die je wilt brengen en bedenkt de kern van het verhaal. Je wilt beginnen met schrijven, de eerste zin komt er echter niet uit. Keer op keer start je opnieuw en gaat dan uiteindelijk maar over op het verder uitwerken van de kern van je verhaal. Na een aantal herhalingen van dit proces is je verhaal goed voorbereid, maar de meetbare output is helaas nul. Schrijvers kunnen daarvoor een trucje gebruiken: begin bij de tweede pagina. Klinkt simpel, en mij helpt het. Wat er feitelijk gebeurt, is dat je niet langer slechts nadenkt, maar begint met schrijven. De juiste start volgt later wel en per direct genereer je output.

Eerder schreef ik over het iteratief realiseren van een doel middels de Agile-methodiek. De Agile- methodiek is gebaseerd op hetzelfde fundament. De beste manier om erachter te komen hoe iets moet zijn, is door het eerste stapje te realiseren. Geen eeuwigdurende ontwerp- en analysetrajecten, maar eerst output, en daarmee waarde creëren. Vervolgens kun je door middel van feedback nagaan hoe er meer waarde uit te halen valt. In de sport werkt het hetzelfde. Zonder ooit een bal aangeraakt te hebben, word je geen voetballer. Simpel gezegd: learning by doing.

Backup-management platform ontwikkeling; hoe start je?

Bij de ontwikkeling van ons backup-managementplatform voor onze nieuwe Data Availability Services speelde hetzelfde. Hiervoor gebruikten we een combinatie van nieuwe en bestaande technologieën om de dienst slim en schaalbaar te maken. Je raadt het al; juist de nieuwe technologie zorgde voor koudwatervrees. Kunnen we dit? Willen we dit? Is dit de juiste route? De output was beperkt, terwijl de hete aardappel werd doorgeschoven. Het team heeft dit 180 graden weten om te draaien. Hoe? Ze zijn één week met zijn allen bij elkaar gaan zitten en zijn gewoon begonnen met het realiseren. Gaat het dan in één keer goed? Nee, natuurlijk niet. Maar aan het einde van die ene week stond er vele malen meer output dan in de weken ervoor!

Nieuwe datamigratie dienst; is er wel een markt?

Hoe kom je erachter of onze nieuwe datamigratie dienst onze klanten aanspreekt? Is er behoefte aan een dienst die de uitkomst van je datamigratie garandeert tegen een vaste prijs? En wat is dan de juiste prijs? Onze initiële analyses geven aan dat er een positieve business case is voor klanten. Tevens zien we dat onze klanten bij de aanschaf van storage veelal een datamigratie uitvoeren. Vaak voeren ze deze (met onze hulp) zelf uit. Om erachter te komen of er een markt voor is, hadden we een groot onderzoek kunnen starten. Wij hebben echter gekozen om volledig transparant met een klant het gesprek aan te gaan over onze dienst. Waar ligt zijn behoefte en wat moet de dienst bieden, voordat hij bereid is ervoor te betalen? De pilot loopt nu, hopelijk kunnen we binnenkort de resultaten delen.

Doelen stellen en gaan

Natuurlijk is het ‘gewoon doen’ geen vrijbrief om lukraak zaken op te pakken. Zonder een fundament kan je immers geen kantoorgebouw realiseren. Het vraagt om het duidelijk bepalen van het te bereiken doel, zonder daarbij het ‘hoe’ geheel vast te leggen. Door het doen en oefenen, kom je gaandeweg achter het ‘hoe’. Juist hier wringt veelal de schoen. Ideeën, plannen en ontwikkelingen blijven te lang hangen in het bepalen van het ‘hoe’. Mijns inziens is dit uitstelgedrag, omdat het te eng is de stap te maken naar de uitvoering.

Recentelijk las ik een opinieartikel waar dit mooi in naar voren kwam (vrij vertaald): een discussie voeren is makkelijk en veilig. De uitvoering is weerbarstiger, compromissen worden gesloten en problemen worden opgelost. Had je deze van tevoren kunnen bedenken? Veelal niet. Door simpelweg te starten kun je ernaast zitten. Je kunt een fout maken. Waarschijnlijk kun je ook jezelf overtuigen dat het beter is om nog even het plan te verbeteren, of die ene stakeholder voor te bereiden. De waarheid is echter dat je meer output creëert door het gewoon te doen! Gaandeweg corrigeer en leer je. Dat lijkt me een win/win.

Feedback is onmisbaar

Een facet heb ik hier echter nog niet beetgepakt. Om het gewoon te doen en een nieuw product in de markt te zetten, heb je iemand nodig die bereid is om je van feedback te voorzien. Iemand die gelooft in de toekomst en die samen vooruitgang wil boeken. In businesstermen hebben we het dan vaak over een ‘friendly customer’ of een ‘launching customer’. Wij zijn altijd op zoek naar klanten om gezamenlijk nieuwe diensten te ontwikkelen. We horen liever van de klant hoe het werkt, dan dat we blijven discussiëren. Geloof je net als ik in de ‘Just do it’-mentaliteit? En ben je bereid om deze gezamenlijk in de praktijk te brengen? Word jij onze launching customer? We horen het graag!

Geïnteresseerd?

Ruud Oude Maatman
Neem contact op met onze specialist Ruud Oude Maatman

Ruud Oude Maatman is Portfolio Manager bij Telindus en richt zich op het ontwikkelen van het Telindus dienstenaanbod voor de korte en middellange termijn. Vanuit zijn business en IT-achtergrond haalt hij zijn energie uit het optimaal combineren van de beide werelden. Ruud is altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en kijkt daarbij vooral naar de mogelijkheden en toegevoegde waarde. Hij houdt ervan om de omgeving, zichzelf en de status quo uit te dagen en gelooft dat je op deze manier meer kunt bereiken. Ruud heeft altijd op het snijvlak van business en IT gewerkt en heeft daarbij ervaring opgedaan als consultant en Agile Project Manager. In zijn vrije tijd kun je hem in de kart, op ski’s en hardloopschoenen vinden.

geen reacties
Plaats een reactie