Blog

Datacenter

De vijf W’s van backup

29 apr 2016

We vertrouwen steeds meer informatie toe aan IT-omgevingen. Het bedrijfsleven is inmiddels zo afhankelijk geworden van IT dat het zich downtime of verlies van data nauwelijks kan veroorloven. Voor iedere IT-omgeving is het daarom belangrijk dat de IT-systemen beschermd worden tegen human errors en systeemfalen en dat er backups gemaakt worden. In deze blog bespreek ik vijf praktische vragen die je dient te stellen bij het maken van backups en bespreek ik per oplossing welke variaties er zijn. Ik noem deze vragen de vijf W’s van backup:

• Wat gaan we backuppen?
• Wanneer gaan we backuppen?
• Welke tooling gaan we gebruiken?
• Waar gaan we naartoe backuppen?
• Waarom gaan we backuppen?

Gert de Vente door Gert de Vente

Data: wat en wanneer gaan we backuppen?
Van alle systemen willen we alleen een actuele server beschermen. Afhankelijk van de wijzigingsgraad op het OS, is één backup per week méér dan toereikend. Daarnaast is een retentie van één maand ook toereikend.

Van applicatiedata willen we dagelijks een zo compleet mogelijke backup vastleggen en daarvan willen we het liefst ieder uur een update. De retentie van de updates (incremental) kan één tot vijf weken zijn. De retentie van de (full) backup kan oplopen naar infinity.

Van de gebruikersdata wil je eigenlijk ieder uur wel de wijzigingen vastleggen op een centraal enclosure. Hiervan wil je één keer per dag de changes backuppen en periodiek (wekelijks of minder frequent) de hele centrale disks. Ook hier is de retentie op de wijzigingen tot vijf weken méér dan toereikend, maar één week is veel gebruikelijker. De retentie van de backup kan ook hier oplopen tot infinity. Qua luxe wil je naast alle servers ook de eigen pc of laptop van de eindgebruikers beschermen. Hier hoef je feitelijk alleen de ‘My Documents’ van vast te leggen. Alle andere data is vaak niet zakelijk gerelateerd of is hergenereerbaar. Een retentie van vijf weken tot drie maanden is goed toe te passen. Indien het te selecteren is, kun je een uitgefaseerd systeem tot één jaar bewaren.

Tooling: welke tooling gebruik je voor backup?
Het is belangrijk om tooling te kiezen (agent of plug-in) die goed op de aard van de data is afgestemd. Overweeg daarom om:

  • VM-images middels een VBA-proxy te backuppen of te repliceren.
  • Applicatiedata via een daartoe bedoelde plug-in (Exchange, SQL, DB2, Oracle, Sharepoint, Notes, etc.)
  • Userdata en systemen via een platte file backup, al dan niet aangevuld met open files features (VSS).

Storage: waar gaan we naar toe backuppen?
De backup belandt ergens in een short-term storage-oplossing (STS, tot 1 jaar: disk, VTL, tape) en afhankelijk van interne of externe regelgevingen dient een deel hiervan (ca. 25%) langer bewaard te worden in een long-term storage-oplossing (LTS, 1 tot 70 jaar: WORM-Tape, VTL, WORM-Disk). Het is afhankelijk van het budget en de service level agreement (SLA) wat er voor STS en LTS gebruikt kan gaan worden.

Waarom gaan we backuppen?
Uiteindelijk willen we data, informatie en systemen beschermen. Hierbij kun je voor block-level of file-level backup-oplossingen kiezen, met al dan niet online restart solutions en instant end user recover features. De keuze hierin is variabel en de ene oplossing sluit daarbij de andere oplossing niet uit. Veel backup-oplossingen gebruiken een staging-oplossing om zo de data eerst via het trage net te verzamelen op een disk en na afloop over te zetten naar een snelle tape. Het is van belang om, afhankelijk van het backup-schema, meer dan voldoende grootte qua random-access storage (disk) te kiezen. Denk hierbij aan een dubbele capaciteit van een week aan backup.

Veel backup-oplossingen die in het verleden zijn ingestuurd (tijdens het tape-only era), hebben zich ontwikkeld tot nieuwe hardware-oplossingen. Echter wordt de oplossing meestal niet als nieuw beschouwd. Neem aan de hand van alle bovengeplaatste opmerkingen je backup-oplossing weer eens onder de loep. Veel oplossingen kunnen hun backup window met minimaal 50 procent verkorten, met minimaal 50 procent minder mediacontent en minimaal 50 procent minder beheerkosten. Uiteraard kan een investering nog wel nodig zijn. Deze kan dan weer gefinancierd worden dankzij de gerealiseerde kostenreductie.

Geïnteresseerd?

Gert de Vente
Neem contact op met onze specialist Gert de Vente

Gert de Vente is een Senior Systems Specialist en is daarnaast in de rol van support engineer veel op de supportafdeling te vinden. In de afgelopen 25 jaar heeft hij zich voornamelijk bezig gehouden met backup (o.a. NetWorker en Avamar), storage (o.a. NetApp), virtualisatie (o.a. VMware) en de bijbehorende randapparatuur. Voor de technologieën van de genoemde leveranciers is hij hét aanspreekpunt binnen Telindus. Naast zijn dagelijkse werk op de supportdesk, beheert hij de centrale storage en de backup binnen Telindus en is hij zo nu en dan bij de klanten te vinden op kleine projecten. Op basis van zijn brede kennis, ligt de focus van Gert met name op de meer ernstige problemen dan de day-2-day verzoeken. Het aantal certificaten dat Gert heeft behaald, vult inmiddels een complete plank binnen Telindus. Hij bekijkt alle oplossingen en vragen vanuit een helicopterview, waarbij hij regelmatig kan afdalen naar bit-niveau om vervolgens de gemaakte wijzigingen weer vanuit een helicopterview gade te slaan.

1 reactie
Plaats een reactie
Arthur Baan - 4 mei 2016

Ik zou nog een zesde W willen toevoegen. de W van Wie gaat er restoren? de persoon of afdeling die verantwoordelijk is voor de backup is namelijk ook verantwoordelijk voor de restore. In het geval van een DR wil je niet twee kapiteins hebben die allebei een oplossing hebben ingericht en staan te popelen hun oplossing te "testen"